Hoppa direkt till huvudmenyn

Hoppa direkt till sidans innehåll

Information till konsumenter - Det måste vara "Rätt och riktigt" inom livsmedelsbranschen

Hej

Helt nödvändigt! Det borde vara en självklarhet att kunna lita på restaurangernas ord. Tre exempel på bristande redlighet:

1. Har en vän som är kraftigt allergisk mot vissa former av penicillin. Så kraftigt allergisk att kött från djur som fått mycket antibiotika kan utlösa en allvarlig reaktion. Därför duger endast Svenskt kött. Väldigt mycket utländskt kött ger reaktion (vilket för en att undra hur djuruppfödningen ser ut utanför våra gränser). På restauranger frågar personen om köttet är Svenskt. Svaret är väldigt ofta ja till dess personen förklarar risken om köttet inte är Svenskt. Då ber serveringspersonalen få återkomma, går ut i köket och återkommer med beskedet att köttet inte är Svenskt. Väldigt ofta ljuger de alltså gästen rakt upp i ansiktet.

2 I samband med Skördefesten i södra Dalarna annonserade (!) en restaurang kött från en specifik producent. Nyfikna gick vi dit tillsammans med producenten för att äta, speciellt som producenten aldrig levererat till restaurangen. Serveringspersonalen tillfrågades och de bedyrade, efter konsultation med köket, köttets ursprung. Efteråt konfronterades restaurangen med fakta. De har inte varit med på Skördefesten sen dess. Personalen och den som skrivit menyn ljög alltså gästerna rakt upp i ansiktet.

3 En välrenommerad restaurang hade lokala charkprodukter på menyn. Vi var där och år med leverantören och han beställde sin produkt. Den fanns inte. Han hade inte levererat den på mycket länge. Personalen gick ut i köket och kom tillbaka med beskedet att det var tillfälligt slut men att de skulle få en leverans till nästa dag. Leverantören blev naturligtvis förvånad eftersom han inte fått någon beställning och leveranstiden var ett par veckor. Personalren ljög alltså gästen rakt upp i ansiktet.

Det finns fler exempel. Det här är inte tillfälligheter utan närmast någon form av kultur som verkar sitter i väggarna. Så länge kunden blir nöjd så kan man ljuga nästan hur som helst. Naturligtvis finns det många bra restauranger som inte ljuger men väldigt många verkar göra det.

 

Läs vidare om redlighet i Aftonbladet artikel

http://www.alltomstockholm.se/restaurangbar/article4078090.aos

Kontakta oss

 

Älvdalens kommun

 

   

E-post: kommun@alvdalen.se                       

Tel: 0251-313 00                                             Fax: 0251-312 09
  Postadress:
Box 100, 796 22 Älvdalen
Besöksadress:
Permatsvägen 1, 796 31 Älvdalen
Org.nr:
212000-2197