Hoppa direkt till huvudmenyn

Hoppa direkt till sidans innehåll

[Puffar]

Så vill Älvdalens kommuns medborgare att nya kommunwebben ska fungera

Del av effektkarta som visar hur medborgare ska kunna utföra ärenden självständigt. Illustration

För att ta reda på vilken information och vilka funktioner och tjänster medborgarna förväntar sig på Älvdalens kommuns nya externa webbplats, har ett stort antal intervjuer gjorts. Resultatet har sammanfattats i en effektkarta som kommer att fungera som en kompass genom projektet, för att nå uppsatta mål.

Det är Mora, Orsa, Vansbro och Älvdalens kommuner som i ett samarbetsprojekt ska bygga nya externa webbplatser, en för varje kommun. För att undersöka vad medborgarna vill ha användes en metod som heter effektkartläggning. Den gjordes tillsammans med webbyrån HiQ.

– Vi inledde med en workshop där vi diskuterade syfte, målgrupper och vilka effekter vi vill uppnå med våra nya webbplatser. Därefter har webbyrån intervjuat medborgare i Mora, Orsa, Vansbro och Älvdalens kommun om deras behov och förväntningar, berättar Lotta Andersson kommunikatör i Älvdalens kommun.

Totalt intervjuades 48 medborgare i olika åldrar och med olika bakgrund och intresse. Till exempel företagare, småbarnsföräldrar, aktiva inom föreningslivet, anhöriga till brukare inom äldreomsorgen och personer med olika funktionsvariationer.

Samma behov oavsett kommun

Intervjuerna genomfördes under september och oktober. Medborgarna vill se modernare webbplatser där det är lätt att hitta rätt information och kontaktuppgifter. Ett annat önskemål är fler e-tjänster, så länge de är enkla att använda.

– Våra medborgare förväntar sig att själva kunna utföra sina ärenden hos kommunen när som helst på dygnet och utan väntetider, säger Lotta Andersson.

För medborgarna är det viktigt att webbplatserna fungerar bra i mobilen och att informationen finns på fler språk än svenska. För de som har någon form av funktionsvariation efterfrågas tydligare typsnitt och färgkontraster samt tekniska hjälpmedel, som till exempel att få texten uppläst eller förstorad. Det är också viktigt att texten är skriven på ett enkelt och begripligt språk.

– Att nya alvdalen.se ska vara tillgänglig för så många som möjligt är en viktig del i utvecklingen av webbplatsen. Genom att designa för personer med störst svårigheter kommer webben att fungera bättre för alla, säger Lotta Andersson.

Gemensamt för alla intervjuade är också att de har en positiv bild av sin kommun. De trivs att bo här och uppskattar naturen, tryggheten och möjligheterna. De vill att samma känsla ska avspeglas på webbplatserna.

Verktyg för att prioritera rätt

Resultatet av effektkartläggningen ger en tydlig översikt av projektets syfte, mål och behov.

– Vi har fått en bra bild av vad våra medborgare tycker är viktigt, det tar vi med oss in i det fortsatta arbetet. Effektkartan är ett verktyg som kommer att hjälpa oss prioritera, avgränsa och behålla rätt fokus genom hela projektet, säger Lotta Andersson.

Effektkartan kommer också att utgöra ett viktigt underlag i upphandlingen av den webbyrå som ska bygga kommunwebbarna. Upphandlingen är nästa steg i projektet.

Illustration över övergripande del av effektkarta

Effektkartan i sin helhet (png)

Relaterad information

Nya alvdalen.se - en kommunal servicewebb

Gemensam webbsatsning i Mora, Orsa, Vansbro och Älvdalens kommuner

Kontakt

Vill du veta mer om webbprojektet kontakta

Lotta Andersson, kommunikatör Älvdalens kommun
telefon 0251-313 00 eller e-post lotta.andersson@alvdalen.se

Kontakta oss

 

Älvdalens kommun

 

   

E-post: kommun@alvdalen.se                       

Tel: 0251-313 00                                             Fax: 0251-312 09
  Postadress:
Box 100, 796 22 Älvdalen
Besöksadress:
Permatsvägen 1, 796 31 Älvdalen
Org.nr:
212000-2197