Hoppa direkt till huvudmenyn

Hoppa direkt till sidans innehåll

ID-kort

Information om eTjänstekort i Älvdalens kommun för personal anställd av 
vård- och omsorgsförvaltningen
 

eTjänstekort – tjänstekort och ID-kort

Kortets chip innehåller:
­- information om att du är anställd på Älvdalens kommun, d v s din e-tjänstelegitimation
- information om dina personuppgifter, d v s din e-legitimation

PIN- och PUK-koder

Till kortet hör två PIN-koder som du behöver för att kunna använda dina e-legitimationer – en identitetskod, som används för t ex inloggning mot datorsystem och en signeringskod som används för att göra elektroniska underskrifter. Det finns även en PUK-kod till eTjänstekortet som kan användas för att öppna kortet om det låst sig.

Vid borttappad PIN- och PUK-kod, kontakta ditt kortkontor för beställning av nya koder. Dina PIN- och PUK-koder får du hem i brevlådan på din folkbokföringsadress.

Hantering av ditt eTjänstekort

eTjänstekortet och kuvertet med koder är värdehandlingar och ska förvaras som sådana. Lämna aldrig kortet obevakat (inte heller i din kortläsare) så att någon annan kan komma åt känsliga uppgifter med din e-legitimation eller på annat sätt missbruka din identitet. Håll dina PIN- och PUK-koder hemliga och säkert förvarade så att inte någon annan får tillgång till dem.

Spärrning, förlust och felanmälan

Spärra alltid ditt eTjänstekort om du tappar det, om det blir stulet eller om du misstänker att någon fått reda på dina PIN- och PUK-koder.

Så här spärrar du och anmäler ett förlorat kort:
Stulet eller tappat SIS-kort ska anmälas till närmaste polismyndighet (kan göras via www.polisen.se) – så att inte din legitimation kommer i orätta händer.

Spärr av eTjänstekortet och den personliga e-legitimationen sker dagtid på ditt kortkontor (se nedan). På kvällar och helger spärrar du kortet på tel 0771-100 400
Spärr av e-tjänstelegitimation sker via kortkontoret.


Återlämning av eTjänstekort

eTjänstekortet ska återlämnas till din chef eller korthandläggare/administratör när du slutar din anställning eller ditt uppdrag vid Älvdalens kommun.

Dina kontaktpersoner

Korthandläggare/administratör finns på kortkontoret? och administrerar eTjänstekort. Handläggaren beställer och lämnar kortet till dig efter uppdrag av din chef.
Korthandläggaren är den person du kontaktar om din eTjänstelegitimation ska spärras (t ex om du går på föräldraledighet) eller om ditt kort inte fungerar.


Kontaktinformation, tel:

Huvudkontor (kortansvarig): 0251-311 99
Spärrning av kort ej kontorstid: 0771-100 400

 

Kontakta oss

 

Älvdalens kommun

 

   

E-post: kommun@alvdalen.se                       

Tel: 0251-313 00                                             Fax: 0251-312 09
  Postadress:
Box 100, 796 22 Älvdalen
Besöksadress:
Permatsvägen 1, 796 31 Älvdalen
Org.nr:
212000-2197