Ansök om bygglov
Du som vill bygga nytt, bygga till eller ändra användningen av en byggnad behöver i de flesta fall söka bygglov hos oss på kommunen.
Ta reda på vad som gäller för ditt projekt innan du ansöker om lov eller gör en anmälan. Du kan läsa mer om bygglov på sidan När du behöver bygglov på Boverkets webbplats.
1. Ansökningsblankett
När du söker bygglov ska du skicka in ansökningsblanketten tillsammans med de bilagor som krävs.
2. Teknisk beskrivning
Tillsammans med ansökan om bygglovsblankett behöver du även skicka med en teknisk beskrivning för den byggnation du vill göra.
Teknisk beskrivning, bilaga till anmälan/ansökan (bygg)
3. Kontrollansvarig
Du behöver i de flesta fall lämna information om vem som ska vara kontrollansvarig för bygget.
Anmälan om kontrollansvarig (bygg)
4. Kartor och ritningar
Du behöver också lämna in kartor och ritningar i din bygglovsansökan.
- Situationsplan - en karta som visar var på tomten den planerade byggnationen eller förändringen kommer att ligga, bör vara i skala 1:500.
- Fasadritning - beskriver hur byggnaden ser ut på utsidan, bör vara i skala 1:100.
- Planritning - visar byggnadens planlösning ovanifrån, bör vara i skala 1:100.
- Nybyggnadskarta, vid behov - som visar befintliga byggnader, tomtgränser, fastighetens (tomtens) exakta mått, höjdnivåer, angränsande gator och vägar, anslutningspunkter för vatten och avlopp med mera
5. Kontrollplan
Du kan behöva lämna in en kontrollplan med din bygglovsansökan. Mer information om kontrollplaner och exempel på planer finns på sidan Kontrollplan.
6. Energiberäkning
Vid nybyggnader eller tillbyggnader av bostäder och lokaler krävs det att du lämnar in en energiberäkning som ska uppfylla BBR´s krav på energihushållning.
Enda undantaget är enklare byggnader som garage, carport samt fritidshus av typ fäbodstuga med enklare standard.
Du kan lämna in din ansökan
- direkt till kontaktcenter
- via e-post till kommun@alvdalen.se, eller
- via brev till Älvdalens kommun, Box 100, 796 22 Älvdalen.
Kom ihåg att skriva under din ansökan!
Från att vi har fått in alla handlingar som krävs för ditt ärende, korrekt ifyllda, bör du få ett beslut inom 10 veckor. Är ärendet särskilt komplicerat kan det ta ytterligare 10 veckor, alltså 20 veckor totalt.
Faktorer som påverkar handläggningstiden:
- Om din bygglovsansökan är komplett.
- Om det finns en detaljplan över området.
- Om den planerade åtgärden avviker mot gällande detaljplan måste grannar och andra berörda sakägare få möjlighet att yttra sig.
- Ärendets svårighetsgrad.
- Arbetsbelastningen på enheten.
Du får börja det arbete som ansökan gäller när du har fått ett bygglov och ett startbesked, men du bör vänta med ditt arbete tills överklagningstiden är slut.
När ditt lov är beviljat kungörs (annonseras) beslutet i Post- och Inrikes Tidningar i fyra veckor. Under den tiden har vem som helst möjlighet att överklaga ditt lov. Därefter vinner beslutet laga kraft och går inte längre att överklaga.
Du måste påbörja arbetet inom två år från det datum beslutet vunnit laga kraft. Arbetet ska vara färdigt inom fem år, annars blir beslutet ogiltigt.
Vi tar ut en avgift enligt kommunens taxa för att handlägga din ansökan.