Mat i förskola och skola

God och näringsriktig mat är en förutsättning för att kunna prestera bra i skolan. Vi arbetar aktivt för att både maten och matstunderna i förskola och skola ska vara så bra som möjligt. Vårt mål är att ge våra gäster en god och hemlagad måltid med en stor andel lokalproducerade livsmedel.

Välkommen till dagens lunch på Älvdalsskolan

God mat och goda resultat hänger ihop

Varje skoldag serverar vi en grönsaksbuffé med minst fem sorter, hårt bröd och bordsmargarin. Mjölk och vatten som dryck finns att välja på. När vi serverar soppa finns alltid mjukt bröd och pålägg. Kött, korv, potatis och mjukt bröd levereras från lokala leverantörer.

Det är viktigt att äta en bra frukost och middag på kvällen. Ett mellanmål kan behövas om det blir långt mellan måltiderna.

Ta inte med nötter till skolan

Det kan finnas elever på din skola som har allergier så du får inte ha med dig något som innehåller nötter till skolan.

Du kan hitta vår skolmatsmeny snabbt och smidigt i webbappen Mashie. I webbappen kan du bläddra mellan veckor och dagar genom att dra eller klicka med fingret på skärmen.

Webbappen Mashie som Älvdalens kommun använder går inte att ladda ner i Appstore eller Google Play utan du når den så här:

1. Öppna webbläsaren på din mobil
  2. Klicka här på länk till vald matsedel
    Matsedel för förskolan Länk till annan webbplats.
    Matsedel för skolan Länk till annan webbplats.
  3. Spara som bokmärke eller genväg på hemskärmen

Om du av hälsomässiga, etiska eller religiösa skäl behöver specialkost ska du få det. Du som behöver specialkost ska varje år lämna in en ansökan och, vid behov, ett läkarintyg för att få en säker hantering av kommunens specialkost. För att ansöka om specialkost fyller du i aktuell blankett och lämnar till kommunens kontaktcenter. Vid förändringar eller frånvaro är det viktigt att du informerar köket och personalen på din skola.

Olika typer av specialkost

I Dalarna har samtliga kommuner tillsammans med Region Dalarna tagit fram gemensamma riktlinjer för specialkost. Det innebär att samma regler gäller i alla kommuner i Dalarna. Enligt riktlinjerna finns det tre olika typer av specialkoster.

1. Specialkost vid allergi eller andra matrelaterade symtom

Den här anpassningen gäller dig som behöver specialkost på grund
av allergi mot mjölk, ägg, soja, fisk, nötter, jordnöt eller andra allergener i maten.

Ansökan ska intygas av behandlande läkare eller dietist.

Ansök om specialkost vid allergi eller andra matrelaterade symtom , 169.8 kB.

2. Anpassad kost vid etiska eller religiösa skäl
Om du behöver utesluta vissa livsmedel av skäl kopplade till någon av de fem världsreligionerna kristendom, judendom, islam, buddism och hinduism erbjuder vi anpassade måltider. Den anpassade maträtten kan vara en vegetarisk
maträtt.

Om du väljer att utesluta mat av animaliskt ursprung erbjuds vegetarisk mat.

Läkarintyg krävs inte.

Ansök om anpassad kost , 290.8 kB.

3. Behovsanpassad kost vid selektivt ätande eller liknande
Om du behöver anpassningar av måltiderna på grund av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) eller liknande kan du få behovsanpassade måltider.

I förskolan görs alltid en individuell anpassning av måltiderna för barnet. För skolelever med behovsanpassade måltider på grund av NPF erbjuder vi i första hand en fast femdagarsmeny med alternativa maträtter. Förutom denna femdagarsmeny är eleven med behovsanpassade måltider också alltid välkommen att äta av maten som erbjuds i den vanliga serveringen.

Ansökan ska intygas av behandlande läkare eller dietist.

Ansök om behovsanpassade måltider , 177.1 kB.

Utdrag ur vår kostpolicy:

"I Älvdalens kommun finns ett stort engagemang kring kostfrågor. Kommunen har en lång tradition kring mat och matlagning där lokala specialiteter, samisk mat och mer moderna inslag blandas. Mat och måltider berör alla – för
välbefinnande, som källa till glädje, som mötesplats och som kulturbärare.
I takt med att vår omvärld förändras behöver kommunens arbete med maten
också följa med. Viktiga frågor som behöver beaktas är miljö och klimat, lokal och
nationell livsmedelsförsörjning, hälsa och kunskap kring mat kopplat till dessa
områden.

I Älvdalens kommun tillagar och serverar vi mat och måltider med stolthet. Vi vill
att den mat som serveras, i så stor utsträckning som möjligt, ska vara producerad
av lokala eller svenska råvaror. Vi vill också att maten vi serverar ska bidra till en
minskad miljöpåverkan och en förbättrad folkhälsa.

Älvdalens kommuns ambition är att kommunens mat och måltider ska
genomsyras av matglädje och att kommunens gemensamma mål ska vara att
erbjuda våra gäster måltider som

• Serveras i en miljö där gästen känner TRYGGHET
  • Lagas och serveras med KÄRLEK
  • Visar RESPEKT för våra gästers olika behov och förutsättningar
  • Erbjuder en ÖVERRASKANDE guldkant."

Kostpolicyn är beslutad av Kommunfullmäktige, 2021-05-03 § 40.

Här kan du läsa Älvdalens kommuns kostpolicy , 285.4 kB. i sin helhet.

EU-logga med texten: Skolmjölken som vi serverar finansieras delvis av Europeiska garantifonden för jordbruket
Senast uppdaterad: 29 januari 2024