Konsumentrådgivning

Vi har ingen egen kommunal konsumentvägledning eller konsumentrådgivning. Har du frågor som rör köp av varor och tjänster, reklamationer, bank och försäkring, energibolag, boende eller liknande kan du som konsument istället vända dig till en oberoende rådgivningstjänst.

Här hittar du flera oberoende rådgivningstjänster som du kan vända dig till med dina frågor som konsument.

Hallå konsument är en rådgivningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Hit kan du vända dig med allmänna konsumentfrågor. Du kan nå Hallå konsument via chat, e-post eller telefon.

Hallå konsuments webbplats Länk till annan webbplats.

Ring 0771-525 525. Öppet vardagar klockan 09.00–15.00.

Konsumenternas

Har du frågor om försäkringar, banker, lån, sparande eller pension? Då kan du vända dig till Konsumenternas.se via telefon eller e-post. Du hittar också frågor och svar och en rad olika guider och kalkyler på deras webbplats.

Konsumenternas.se webbplats  Länk till annan webbplats.

Ring 0200-22 58 00. Öppet vardagar klockan 09.00–12.00.

Konsumentrummet

Hos Konsumentrummet hittar du tips och informativa filmer om

  • lån
  • försäkringar
  • olika sparformer
  • hur man ska tänka för att undvika att bli lurad

Besök Konsumentrummet Länk till annan webbplats. hos Finansinspektionen (finansinspektionen.se)

Vill du veta vilka rättigheter du har som konsument när det gäller el, solceller eller gas? Konsumenternas energimarknadsbyrå är experter på konsumenträtt inom området el- och gasmarknaderna och de hjälper dig som privatperson eller småföretagare.

Konsumenternas energimarknadsbyrås webbplats Länk till annan webbplats.

Ring 08-522 789 50. Öppet vardagar klockan 09.00–12.00.

Ska du sälja, lämna ett bud eller köpa en bostad via en fastighetsmäklare? Fastighetsmäklarinspektionen, FMI, är en statlig myndighet som har ett uppdrag att informera konsumenter om vad som ingår i fastighetsmäklartjänster. Du kan också vända dig till FMI om du anser att en fastighetsmäklare har gjort något fel.

Fastighetsmäklarinspektionens webbplats Länk till annan webbplats.

Ring 010-458 01 80. Öppet måndagar och onsdagar klockan 13.00–15.00 samt tisdagar och torsdagar klockan 09.00–11.00.

Om du som konsument har en tvist med ett företag kan du anmäla tvisten till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. ARN är en myndighet. De ger inte råd i enskilda ärenden, men de prövar din skriftliga anmälan om tvisten opartiskt och avgiftsfritt. Deras beslut är en rekommendation om hur tvisten bör lösas. De flesta företag följer ARN:s beslut.

Allmänna reklamationsnämnden, ARN Länk till annan webbplats.

Ring 08-508 860 00. Öppet vardagar klockan 09.00–12.00 samt torsdagar och fredagar klockan 13.00–15.00.

Senast uppdaterad: 24 februari 2023